Kedah Digesa Mendaulatkan Bahasa Melayu dan Elak Ulangi Kontroversi seperti I Lite U

BANGI, 19 Jamadilawal – Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menegur kerajaan negeri Kedah mengenai penggunaan bahasa asing dalam kempen pelancongan negeri, sambil mengingatkan agar pengajaran daripada kontroversi “I Lite U” yang kurang menggunakan bahasa Melayu diambil kira.

Beliau menyatakan bahawa semasa mendengar sepintas lalu pembentangan Belanjawan Negeri Kedah 2026, beberapa kempen menggunakan bahasa Inggeris menimbulkan persoalan. Antaranya ialah “The Greater Kedah”, “The Pearl of Kedah” dan “Experience Kedah”, seolah-olah tiada istilah atau ayat dalam bahasa Melayu.

“Adakah kita mahu mengajar pelancong bahasa Inggeris? Jika ramai pelancong dari China, perlukah kita menukar kempen ke bahasa Cina, walaupun bilangan mereka ramai? Sudah tentu tidak, kerana negara dan negeri ini berasaskan sistem kenegaraan Melayu yang mendaulatkan bahasa Melayu,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa kempen berbahasa asing seolah-olah mengajar pelancong mengutamakan bahasa Inggeris terlebih dahulu.

“Adakah kita mahu pelancong belajar Bahasa Inggeris terlebih dahulu? Sudahkah kita memperkenalkan kamus dalam Bahasa Melayu untuk mereka? Kita masih dijajah,” soal beliau.

Ridhuan Tee turut menekankan bahawa negara berasaskan sistem kenegaraan Melayu sepatutnya mendaulatkan bahasa Melayu.

“Begitu juga ketika kita memegang kepengerusian ASEAN; bahasa utama yang diutamakan ialah Bahasa Melayu, kemudian diikuti bahasa asing. Ini adalah perkara biasa,” tambah beliau dalam kenyataan di Facebook.

Beliau menyeru kerajaan negeri agar mengutamakan bahasa Melayu dalam semua kempen pelancongan Kedah.

“Masih belum terlambat. Jika mahu terus menggunakan ‘The Greater’, dahulukan dahulu versi Bahasa Melayu seperti Hebatnya Kedah, Mutiara Kedah, Experience Kedah, atau Ingatanku Bersamamu Kedah… Pasti pembangkang Kedah suka,” katanya.

Sebelum ini, projek I Lite U menerima kritikan kerana penekanan penggunaan bahasa Inggeris terlalu ketara dan kurang memaparkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Isu ini kembali menimbulkan persoalan mengenai identiti nasional dan penggunaan bahasa dalam promosi negara.

Projek berkenaan dianjurkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), bertujuan menganjurkan pencahayaan bandar di kawasan Bukit Bintang sebagai sebahagian persiapan menyambut kempen pelancongan.

Sumber: TV Pertiwi

📲 Join telegram channel untuk lebih info Indahnya Islam: https://t.me/indahnyaislam

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



Sumbangan
Related Posts